Antequera, the schat van Inland Andalusie

Antequera and Peña de los EnamoradosDe stad heeft veel interessante plekken om te bezoeken. Vandaag wilden we eerst een stukje geschiedenis ervaren omdat Antequera iets heel bijzonders heeft voor de bezoekers namelijk de “Dolmens” .  Dit zijn graven gemaakt van enorme stenen daterend uit de ijzer-en Kopertijd. Er zijn er drie te zien in Antequera.De Dolmen El Romeral is de nieuwste, het werd gebouwd tussen de derde en tweede millennium voor Christus. De Dolmen de Menga en Dolmen de Viera werden beide gebouwd rond 2000 – 2500 voor Christus en zijn ouder.

Eerst gingen we de Dolmen de Viera en de Menga bezoeken omdat ze zeer dicht bij elkaar liggen en op minder dan 1 km van het historische centrum van Antequera. De Dolmen El Romeral ligt op 4 kilometer afstand van de anderen en is niet te lopen. Het is dus vrij handig als je dan een auto bij de hand hebt. Als je er geen een hebt kun je er altijd een huren.

Eenmaal aangekomen moesten we nog een klein stukje lopen. Dichterbij zagen we het: twee heuvels met elk een kleine ingang naar de vrije natuur.Aan de zijkant waren enorme stenen en aan de bovenkant een vorm van een deur.

Dolmen of Menga, Antequera, Spain.

Dolmen van Mega, Antequera

Eerst gingen we naar de Dolmen de Viera om deze te bekijken, deze begint met een lange passage die eindigt in een gang. Het leidt naar het donkere in de heuvel. Gelukkig waren wij allemaal niet zo groot want het plafond was niet erg hoog ongeveer zo groot als de gemiddelde Midden-of Noord-Europese man die staat.

Het was zo donker hierin datwehet helder daglicht buiten konden zien. Het was een beetje eng om te weten dat we binnen waren in een heuvel en recht onder een grote stenen stonden. Later toen we naar buiten liepen, liepen we recht in de ochtendzon.

De Dolmen de Menga verwelkomde ons met een entree van enorme stenen platen. Het zag er weer erg donker uit van binnen maar deze keer was het plafond een stuk hoger. In het midden van de gang zag je stenen pilaren die aan het plafond vastgemaakt waren om de stenen platen te ondersteunen.

De Dolmen de Menga was groter dan de Viera. Dat is zeer ongebruikelijk voor die leeftijd van de graven. Zo spannend!

De Dolmen de Romeral was een beetje buiten de stad in het noord-oosten. Dus moesten we enkele minuten rijden met de auto. Toen we naar de opgraving liepen werd de ingang verborgen in het gras en voor een moment voelde het alsof we in The Shire waren, waar Tolkien Hobbits leven.

De Dolmen werd gemaakt van vele kleine stenen maar onder grote stenen platen net als de anderen die we al hadden bezocht. Het was erg groot. Aan het eind van de tunnel werd onlangs een trap gevonden. Tot op heden is het nog onbekend waar de trap heen gaat. Als we later waren gegaan hadden we nog een stuk van de zon zien ondergaan.

Voor nog meer geschiedenis konden we een bezoek breng aan de Museo Municipal die artefacten en mozaïeken bewaard van de lokale Romeinse villa. In Antequera zijn er ook Romeinse baden maar we wilden dat voor een volgend bezoek bewaren.

Antequera - Peña de los Enamorados...Omdat we al buiten de stad waren was het een goede gelegenheid voor ons om de Peña de los Enamorados, de Lovers ‘Rock te bezoeken. Er is een lokale legende uit de 15e eeuw over een Moorse meisje en een christelijke jongen (er zijn ook versies met inbegrip van een Moorse jongen uit een rivaliserende clan) die verliefd waren maar als gevolg van de maatschappelijke regels geen stel mochten zijn.

Ze wierpen zich samen in de afgrond omdat ze niet gevangen wilden worden genomen door de soldaten die hun volgden. Deze legende is al een inspiratie voor vele dichters en schrijvers.

De kalksteen is ongeveer 880 meter hoog en van een aantal perspectieven lijkt het een inheemse Indiaanse dat is waarom het wordt soms aangeduid als Montaña del Indio.

Er was een weg die leidt rechtstreeks naar de voet van de berg. Op onze weg de rots kwam dichter en dichter, het deed ons een beetje van de rots van Gibraltar. De grijze rots in het midden van het groen en bruin landschap, is het geen wonder dat deze plek is het toneel van legendes.

Terug gekomen in het centrum was het eerste wat we zagen het Alcazaba, een Moors fort. Antequera was voor vele jaren in de 15 eeuw de grensstad tussen Castilla en de Moorse koninkrijken van Al-Andalus. De Alcazaba diende om het Moorse koninkrijk Granada te verdedigen tegen de christenen. Het was een grote vesting met uitzicht op de stad.

Maar we hadden honger en wilden gaan lunchen. We hadden gepland om wat rond te lopen in de frisse buitenlucht. We parkeerden onze auto in het centrum en liepen door de kleine en smalle straatjes op zoek naar een leuk restaurant.

Karst at El Torcal de Antequera, sout...

El Torcal Van Antequera

Later op de terugweg naar Malaga zij we in de buurt van de stad Villanueva de la Concepción geweest want we wilden het Parque Natural van El Torcal bezoeken. Hier is een interessante kalksteen formatie te bezoeken. Deze ongelooflijke landschappen kunnen uiteraard alleen te voet worden bezogd en dus parkeerden we onze auto.

Na te hebben geïnformeerdover de route kozen we ervoor om de rode route te lopen ook al is het de langste en moeilijkste looproute. Maar het beloofde een prachtig uitzicht op het park en zelfs uitzicht van de Afrikaanse kust. Gelukkig hadden we goede wandelschoenen aan dus konden we van onze wandeling genieten in het gebied dat werd overspoeld door de zee ongeveer een miljoen jaar geleden. Dat is de reden waarom het landschap hier zo ongelooflijk is!

Na ongeveer 4,5 km lopen waren we uitgeput maar tevreden over alle mooie dingen die we gezien hadden. Het was echt de moeite waard! De kalksteen en de vele andere prachtige planten. Maar nu was het tijd voor een ritje in onze comfortabele huurauto terug naar Malaga om te gaan eten in het hotel.

Meer info over Antequera, en huizen te koop en te huur, kijk op Inland Properties Real Estate