Gibraltar, een stukje Engeland in Spanje

Gibraltar

Gisteren ben ik met mijn vrienden naar Gibraltar gegaan. We vertrokken uit het hotel in Malaga gelijk naar het ontbijt. Tijdens onze reis in onze huurauto konden we de rotsen steeds dichter bij zien komen.

De zee was bijna de hele tijd zichtbaar omgeven door prachtig zand. We hadden geluk want de zon kwam op tijdens onze rit langs de Costa del Sol, we passeerden de luchthaven van Malaga, Fuengirola en Marbella. Hoe verder we reden hoe beter het weer werd. Toen we aankwamen moesten we in de rij gaan staan om te worden toegelaten. Gibraltar is Brits overzee gebied. Dus we verlieten Spanje voor een dag.

Na het oversteken van de grens reden we op de Winston Churchill Avenue dat is de enige weg naar Gibraltar en sommige delen ervan zijn zelfs gebouwd op het water.

Maar plotseling was er een rood licht voor de auto voor ons en het begon te knipperen. Een barrière werd neergezet. We moesten stoppen en vroegen ons af wat er gebeurden. Toen een van mijn vrienden de reisgids bekeek realiseerde hij zich dat de luchthaven van Gibraltar naast ons was.

De weg die we moesten oversteken wanneer de barrière verdwijnt is niet alleen een weg maar ook een landingsbaan voor vliegtuigen. “Eerst lachte iedereen om hem maar precies op dat moment vloog een British Airways vlak boven ons. Het was ongeloofelijk! We waren zo dicht bij zo’n groot vliegtuig!

Español: Vehículos parados en la Winston Churc...

Airport

Slechts enkele seconden later nadat het vliegtuig was opgestegen ging alles gewoon door net als of er nooit iets was gebeurd. We bleven rijden en de rotsen kwamen steeds dichter en dichter bij.

Onze eerste bestemming was de kabelbaan. We wilden graag een prachtig uitzicht zien over de Middellandse Zee, Andalucía en alles van Gibraltar onder ons hebben. Maar we wilden ook iets unieks van Gibraltar bezoeken. De mens is niet het enige soort bevolking dat hier leeft.

De berberapen zijn de enige wilde apen in Europa. Ze leven tegenwoordig alleen op de rots van Gibraltar en politici waren in het verleden vaak bezorgd over hun en liet de apen zelfs beschermen door de Britse militairen. Er wordt gezegd als de apen ooit weggaan zal ook de mens weggaan. Het is iets wat je gewoon moet zien.

Op de weg omhoog hadden we het gevoel dat we Gibraltar leerden kennen. Het is een luidruchtige en levendige plaats van gemengde culturen. Er is veel toerisme maar ook een bepaalde Britse manier van leven en oosterse uitstraling. En vergeet natuurlijk niet de aanwezigheid van de militairen.

Er waren veel mensen en veel auto’s in de smalle straten. Geweldig om naar te kijken.

Vanaf het uitzicht vanaf de top van de rots zagen we in eerste instantie een kabelspoor en verder niets meer maar we waren verkeerd. De auto werd gemaakt van glas en werd getrokken op een rot. Het was erg indrukwekkend en we hadden een perfect uitzicht.

Re-enactment by Great Siege soldiers, Casemate...

Soldates in Gibraltar

Toen we aankwamen stapten we uit en zagen de kabelbaan. De apen waren overal sommige van hen waren zelfs met baby’s. Op de top van de rots waren veel platforms om foto’s te nemen en te genieten van het uitzicht.

De zon scheen dus even op warmen en dankbaar zijn voor een beetje wind. In de verte zagen we een heleboel tankers in de zee die het vervoer van goederen van elke soort uit verschillende delen van de wereld liet plaats vinden.

We gingen een wandeling maken en ontdekte allemaal mooie plekjes. Het landschap was natuurlijk rotsachtige maar er waren verrassend veel bomen en struiken waar de apen bleven. Op de kabelbaan waren er een heleboel waarschuwingssignalen dat de apen kunnen bijten bij aanraking of misschien zelfs je tas te stelen. Dit zouden ze kunnen doen omdat ze op zoek zijn naar voedsel maar ze zagen er rustig.

We brachten veel tijd door op die schilderachtige plaats en besloten toen om weer terug te gaan naar onze auto om ergens te gaan lunchen. Het duurde niet lang voor we een leuk restaurant vonden.

Grand Casemates Square, Gibraltar.

Grand Casemates, Gibraltar

Na een heerlijke lunch besloten we om te gaan winkelen. Een heleboel dingen worden verkocht tegen lagere prijzen in Gibraltar. Dit is omdat je de belasting niet zelf hoeft te betalen. We gingen voor een wandeling op de Mainstreet. In het merendeel van de winkels worden elektronische gadgets, sieraden of alcohol verkocht.

Het was verrassend goedkoop en ik besloot om een ​​horloge te kopen. Eerst was ik bang omdat we waren vergeten dat we ons geld moesten omwisselen (Gibraltar heeft een eigen munt, de Gibraltar Pound, maar u kunt ook betalen met Brits pond) maar betalen in Euro’s was gelukkig geen enkel probleem. Op Casemates Square leek het alsof we op een oosterse bazaar waren en er werden producten uit Marokko verkocht.

Na de winkel tocht gingen we terug naar de auto om daar al onze aankopen achter te laten en reden we naar de plaats waar dolfijnen safari’s begint. Het was een dag met een en al dieren.  Eerst de apen en nu gingen we wilde dolfijnen bekijken. Na onze auto te hebben geparkeerd en het kopen van de tickets gingen we op een kleine boot die onmiddellijk vertrok. Bestemming: het midden van de zee van Gibraltar.

De rit was leuk, na een paar minuten stonden we in het midden van de zee in het felle zonlicht. Dolfijnen willen zwemmen in de golven die ze zelf produceren. En ineens zagen we de eerste dolfijn! Ze waren zo mooi! Ze zwommen zeer dicht bij onze boot en sprongen steeds in het water.

Het was prachtig hoe velen van hen om ons heen zwommen. Ik nam een ​​aantal fantastische foto’s en ik en mijn vrienden hadden enorm veel plezier.

Toen we weer terug kwamen in de haven gingen we terug naar onze auto en moesten weer richting Malaga vertrekken. Omdat we nog even een hapje in ons hotel wilde eten en anders zouden we dit missen. Met een zonnetje in de rug reden we terug richting Malaga.