Marbella, luxe en typisch aan de costa del sol

Puerto Banús, Marbella, Spain

Puerto Banus

Na ongeveer 40 minuten rijden van Malaga in onze prachtige huurauto kwamen we aan in Marbella. Hoe dichter we bij de zee kwamen hoe mooier de stad eruit zag. Het was waar wat iedereen zei: Marbella is mooi en heeft echt iets speciaals.

Ik had gelezen dat Marbella beroemd was niet alleen voor de bekende internationale jetsets en exclusieve resorts maar ook voor het milde klimaat waardoor de stad zo aantrekkelijk is. De bergen van de Sierra Blanca beschermen de stad. Dus als er slecht weer is in andere regio’s in de buurt heeft Marbella goed weer. In Marbella is niet zo heel veel wind en de zee is kalm.

We parkeerden onze auto in de buurt van het voetgangersgebied en maakten een wandeling in de buurt van de zee. Het strand was vlak naast de boulevard die werd omgeven door bomen en palmen en het mooie fijne witte zand van de Costa del Sol. We konden het niet laten om onze schoenen uit te doen om het zachte zand te voelen onder onze voeten. Het testen van de temperatuur van het water? Natuurlijk! Maar het was zeker nog te koud om een ​​bad in de Middellandse Zee te nemen.

We zochten links en rechts en konden de jachthavens aan beide kanten zien, vol met witte jachten reflecterend onder het zonlicht. Maar voordat we een bezoek brachten aan de plaatsen van de rijke en beroemde mensen wilden we eerst gaan voor een wandeling door de smalle straatjes van het oude centrum van Marbella. Dicht bij het stadhuis waren er veel kleine straatjes met mooie plekjes vol bloemen en bomen van alle soorten. Ook waren er historische standbeelden en de vloeren waren van enorm mooi mozaïek.

Dit deel van de stad was mooi  maar down to earth, niet helemaal wat we hadden verwacht van Marbella na het horen en lezen over de legendarische Marbella Club. Maar het was zeker een goede verrassing om dit prachtige deel van de stad te leren kennen.

De Iglesia de Nuestra Señora de la Encarnación (Kerk van onze lieve vrouw van de Menswording) is een indrukwekkend gebouw met witte muren. Op het eerste gezicht zag het er niet uit als een typische kerk maar het is duidelijk te herkennen aan de klokkentoren. De kerk is in het hart van het oude centrum van Marbella en kan je niet missen. Maar niet alleen van buiten is het mooi, het altaar is goud en groot en de plafonds zijn hoog. Het is erg indrukwekkend. Na een kort bezoek aan de kerk vervolgden we onze wandeling.

Muralla defensiva de Marbella, España.

Muralla de Marbella

In de oude stad is er ook de Murallas del Castillo, het kasteel uit de 11e eeuw. Het is een voorbeeld voor de Moorse architectuur in het zuiden van Spanje en heel mooi. Het is gemaakt van oude stenen en ziet er net uit als in de Middeleeuwen. Zo veel verschillende culturen die hun sporen achtergelaten hebben door de eeuwen heen.

Dicht bij waar we onze auto parkeerden was er het Alameda Park wat wij uiteraard ook wilden bezoeken. Het leek wel of de hele stad vol was met prachtige tuinen, parken en groene zones. Alles is beplant met palmen en bloemen van allerlei verschillende kleuren. Het creëert echt een geweldige sfeer maar het park Alameda overtrof alles.

Ook al is het vrij klein het is net of je een andere wereld in ging. Mooie bomen, planten, fonteinen en mozaïeken. Het is een klein paradijs in het midden van het centrum. Na het oversteken van het park vonden we aan de andere kant een station waar je met een paard taxi kon worden vervoerd. Dit had zeer mooie rijtuigen getrokken door mooie paarden.

Terug in onze auto reden we ongeveer 10 minuten naar Puerto Banús, de jachthaven van de rich and famous die in het westen van de stad ligt. We reden langs vele golfclubs. Hoe dichter we bij de haven kwamen hoe groter en duurder de auto’s op straat eruit zagen. 5 sterren hotels, villa’s en enorm veel luxe. De huizen zagen eruit op de manier waarop we het hadden verwacht dat ze in de hele stad van Marbella eruit zagen.

We parkeerden onze auto dicht bij de jachthaven en gingen naar het water. De jachten waren prachtig! Zo groot. De eigenaren moeten zeer rijk zijn. Net als de overleden koning van Saoedi-Arabië, die bijna €80.000.000 uitgaf in een zomer voor zijn vakantie in Marbella.

Puerto Banus, Marbella

Richness in Puerto Banus

In de eerste plaats hadden we honger dus gingen we naar een van de open lucht restaurants in de jachthaven. Een soort ober bracht ons naar een mooie tafel en we genoten van onze lunch met een mooi uitzicht op de jachthaven en het bekijken van de mensen die rondliepen in dit gebied.

Na de lunch hadden we besloten om rond te lopen en het gebied te leren kennen. Later besloten we om naar de Marina Banús Shopping Centre te gaan waarin er vele interessante winkels zijn en niet alleen die voor de rijken.

Na een mooie en succesvolle shopping trip en een kopje koffie besloten we om de Romeinse Villa van Río Verde en Las Bóvedas en de overblijfselen van de Romeinse baden een bezoek te brengen. Hier kun je veel leren over de oude geschiedenis van deze plek

We gingen terug naar onze huurauto waar we al onze shoppingtassen in de achter bak legde en vervolgens reden we enkele minuten richting de plaats waar we vandaan kwamen. Tussen Puerto Banús en het oude centrum is er de Río Verde en de Green River waar de Romeinse Archeologische sites zijn.

De Villa heeft vele oude munten en aardewerk. De vloeren waren gemaakt van prachtige mozaïeken in zwart-wit. Las Bóvedas leek op het eerste gezicht grotten maar het was gewoon een kluis-vormig gebouw waar de plaats voor gezelligheid zoveel jaren geleden werd vertegenwoordigd. Het was als een reis door de tijd om deze oude plaats te bezoeken.

Na verloop van tijd was de schemering al gevallen en moesten we terug rijden naar Malaga in onze auto. Na deze reis waren we nog blijer om een ​​huurauto te hebben gehuurd omdat Marbella vrij groot is en de plaatsen die we bezocht hadden, waren allemaal ver uit elkaar. Te voet zou het onmogelijk zijn geweest maar dankzij Yomacar Rent a Car  hadden we een relaxte dag met onze auto.